Kalender

Woensdag inkorven verre dagfondvluchten

Dit vliegseizoen is het voor het eerst dat de duiven van Afdeling Friesland’96 op woensdagavond worden ingekorfd. De Afdeling heeft hiervoor ontheffing gekregen van de NPO, wat in de ALV van dit voorjaar is aangenomen. Belangrijkste reden hiervoor is de aanrijdtijd naar de losplaats, die voor de noordelijkste afdelingen aan de krappe kant is om op tijd de losplaats te bereiken, zeker als de duiven ook nog voldoende rust en verzorging voor de lossing moeten krijgen. 
Omdat deze verandering niet bij iedereen even goed gevallen is, heeft het afdelingsbestuur in samenspraak met de vervoerscommissie besloten dat het verloop van deze vluchten goed gevolgd wordt. Hiervoor worden de uitslagen, de temperatuurregistratie in de auto en de verslagen van de convoyeurs gebruikt.

Van Bourges zijn de eerste resultaten inmiddels verwerkt. Hierbij is gekeken naar het temperatuurverloop in de duivenwagen, de uitslagen en het verloop van de noordelijkste rayons in afdeling 10 en 11. Niet in alle NIC’s waren alle prijzen al verdiend voordat er ’s avonds werd afgeslagen; daarom is in de totaaluitslag verschil te zien in de snelheden van de laatste prijsduiven. Voor de vergelijking is daarom de vergelijking bij 25% van de duiven weggelaten.


De verschillen tussen de verste samenspelen en de totaaluitslag zijn in onderstaande tabel opgenomen. In de tabel is de snelheid op 5% (1 op 20), 10% (1 op 10) en 15% opgenomen.

 

Afd. 10 rayon 1 t/m 4 (864 d.)

Afd. 11, rayon C
(769 d.)

Afd. 10 totaal

Afd. 11 totaal

Snelheid 5%

1035 (730 km)

1044 (730 km)

1138

1122

10%

996 (745 km)

1004 (737 km)

1063

1083

15%

970 (737 km)

967 (738 km)

1006

971

Vooral bij de kopduiven is geen wezenlijk verschil in het verloop van de vlucht. Wel lijkt het verschil in de totaaluitslag vanaf 15% groter te worden. Dit is echter in de rayons met de verste afstanden niet opvallend. Het is niet duidelijk waardoor dit verschil op de kortere afstanden komt.

Uit de metingen van de temperatuurloggers blijkt dat de temperatuur van de wagens niet boven de 30 graden geweest is, behalve vlak voor het moment van aankomst op de losplaats. Daarna zijn gelijk de deuren opengezet en zijn de duiven verzorgd. Dit ondanks dat het een warme dag (5 juli) betrof in Frankrijk. De gemiddelde temperatuur lag rond de 22 graden.

Op Chateauroux wordt opnieuw gekeken naar de verschillen tussen beide afdelingen met de gegevens die voorhanden zijn.