Vrijdagavond leek het nog zo mooi in Courtissols. De laatste GP-vlucht voor de jonge duiven, een mooie grote lossing met de afdelingen 9,10 en 11. Groot was echter de ontsteltenis toen de deur van één rij van 7 manden, van Adelaar Harkema en Zwaluw Zwaagwesteinde open ging een ruim halfuur voor de lossing. De duiven ‘ontsnapten’ toen de deur openging en waren snel vertrokken. Een mechanisch defect en onze convoyeur en die baalde natuurlijk enorm. Maar het was al gebeurd en is dan niet meer terug te draaien.
De concoursleider en daarna een aantal bestuursleden werden snel op de hoogte gebracht. Omdat er geen mandenlijsten gebruikt worden op deze vluchten wisten we niet welke duiven en welke liefhebbers dit betrof.
Er is toen besloten om te wachten tot de duiven thuis zouden komen zodat meteen duidelijk zou zijn welke liefhebbers en duiven er ver uit zouden lopen.
Later hadden we nogmaals overleg, het zat ons toch niet lekker. We kwamen tot een andere conclusie. Het leek ons namelijk ook niet een zeer snelle vlucht te worden en met de oostelijke wind konden ook de andere duiven aan de westkant eenzelfde snelheid halen. Bovendien, ruim 160 duiven zijn natuurlijk niet allemaal sneller dan de rest en helemaal uitsluiten dat een later geloste duif uit Harkema of Zwaagwesteinde eerder dan de ontsnapten thuis zou komen konden we ook niet helemaal. We besloten om de twee verenigingen te informeren dat we in ieder geval hun duiven uit concours zouden halen, omdat er niet na te gaan was welke duiven wel en welke niet op de goede tijd gelost waren. De beide verenigingen toonden begrip maar waren ook erg duidelijk over wat ze van ons verwachtten, namelijk dat we het hele concours zouden annuleren.
We hebben als bestuur overlegd en er waren twee gedachten. Of de beide verenigingen gemiddelde punten toekennen, zoals we ook met NOZ bijvoorbeeld doen, of de hele vlucht doorstrepen. Met oog op het wedvluchtreglement hebben we voor het laatste gekozen. We wilden wel een besluit nemen wat niet in strijd is met de reglementen.
We snappen dat dit besluit heel vervelend uitpakt voor de betrokken verenigingen maar ook bijvoorbeeld voor Willem Wagteveld. Hij was de eerste liefhebber van een andere vereniging dan 205 en 218 die een duif klokte. Deze maakt bovendien de hoogste snelheid van sector 4. Wat ons betreft de morele winnaar, al koop je daar niet veel voor. We hebben overwogen om volgende week een herkansing te organiseren, maar ook daar zitten te veel haken en ogen aan. Het seizoen is dus nu afgelopen, we organiseren ook geen extra vlucht. Als pleister op de wonde zal onze penningmeester het vrachtgeld met 50% verlagen en verrekenen met alle verenigingen. We vinden het heel jammer dat deze laatste vlucht zo is geëindigd.
Het bestuur