Afgelopen week zijn twee stukken ingediend bij het NPO bestuur. Beide stukken kunt u hieronder lezen.

Het eerste gaat om het leveren van input voor het nationaal vliegprogramma 2025. Het NPO bestuur heeft namelijk om input gevraagd om te gebruiken bij het maken van een voorstel van het vliegprogramma 2025. Over dat voorstel vindt daarna een overleg plaats met vertegenwoordiging van de afdelingen, waarna het wordt geagendeerd op de Ledenraad.

Het tweede stuk is een voorstel dat we hebben ingediend voor de Ledenraad en gaat over de afgelasting van de eerste dagfondvlucht.

Input vliegprogramma Afdeling 10&11, ingediend bij het NPO bestuur
Hierbij de input voor het nationaal vliegprogramma ingediend door onze afdelingen. Per onderdeel hebben we kort toegelicht welke verbeteringen wij voor ons zien.

Aanvang en einde programma
De aanvang van het programma in week 16 is goed. Het geeft de duiven en de liefhebbers de gelegenheid om met het lengen van de dagen goed op te starten. Als afdelingen plannen we in week 14&15 twee trainingen zodat duiven op korte afstanden al wat ritme kunnen opdoen. Voor de liefhebbers waarvoor dit te vroeg komt is de eerste officiële vlucht goed haalbaar.

Over het einde van het programma zijn we minder tevreden. Dat heeft vooral ook te maken met de natour die parallel loopt aan de vluchten voor de jonge duiven. We zouden liever zien dat het programma nog één of twee weken langer doorloopt. Dat scheelt twee inkorvingen voor jonge duiven op de donderdag. Bij het onderdeel jonge duiven en natour komen we hier nog uitgebreider op terug.

Vitesse
Het aantal vluchten en de verdeling is goed. Er zit alleen een probleem in week 26 daar staat de eerste training voor de jonge duiven, gepland, een vitesse- en een dagfondvlucht. Een overweging zou kunnen zijn om hier de vitessevlucht te laten vervallen. In week 28 staat nu de laatste vitessevlucht geprogrammeerd. Vanaf week 29 gaan oud en jong samen mee. Je zou week 29 kunnen gebruiken als laatste vlucht voor de vitesse en week 26 kunnen laten vervallen.

Midfond
Geen opmerkingen

Dagfond
Dit jaar is bij toeval een nationale vlucht ontstaan. De deelname in onze beider afdelingen was goed. Het organiseren van één nationale dagfondvlucht – uiteraard op een vergelijkbare afstand – heeft in tegenstelling tot eerdere peilingen binnen onze afdeling wel draagvlak. Nu is deze vlucht georganiseerd door een ‘externe organisatie’ en deze stond gepland als 6e dagfondvlucht. Je zou deze vlucht ook kunnen programmeren op het moment waarop we normaal de dagfond afsluiten in week 30. Een dagfondvlucht in week 32 is naast een jonge duivenvlucht en de eerste natourvlucht teveel.

Marathon
In week 28/29 (wat al de moeilijke weken voor het programma zijn) staat ook een ochtendlossing gepland. Daar komen dan naar verwachting niet veel duiven op, omdat liefhebbers net duiven gespeeld hebben in week 25/26. Deze vluchten volgen elkaar te snel op. Een betere opbouw zou zijn:

W23  M               Limoges/Ruffec
W24  M               St. Vincent
W25  O               Pau
W26  O               Agen
W27  O + M        Barcelona + Cahors
W28                    Rust      
W29  M               Sector middaglossing
W30  O + M        Narbonne + Bergerac
W31  O               Perpignan

Dan heb je voor de middaglossingen om de 3 weken een vlucht, zoals nu, en voor de ochtendlossingen kunnen de duiven max. 2 keer mee (behalve de Barcelona-duiven).

Jonge duiven
De twee trainingen in week 26&27 zijn goed gepland. In onze regio zien we veel liefhebbers die zodra de natour begint overstappen. Dit komt de opleiding van de jonge duif niet ten goede. Wij zouden liever onderstaande opbouw zien.

 

   

 

Week 29

Jong toer 1, 150 km

 

Week 30

Jong toer 1, 200 km

 

Week 31

Jong toer 1, 250 km

 

Week 32

Jong toer 2 & Oud 100 km

Jong toer 1 350 km

Week 33

Jong toer 2 & Oud 150 km

 

Week 34

Jong toer 2 & Oud 200 km

Jong toer 1 350 km

Week 35

Jong toer 2 & Oud 250 km

 

Week 36

Jong toer 2 & Oud 250 km

Jong toer 1 400 km


Natour
Voor de natour heeft bovenstaande opbouw onze voorkeur ten opzichte van het huidige programma. Met de huidige programmering van vijf natourvluchten naast de jonge duiven hebben we ook vijf inkorvingen op de donderdag voor onze jonge duiven. Verenigingen krijgen dit organisatorisch heel moeilijk geregeld en zoals gezegd stappen liefhebbers snel over op de natour.

Als je vast wil houden aan de natour in deze vorm en omvang dan zou het inkorten van de natour naar vier vluchten de voorkeur verdienen. En je zou de natour kunnen laten eindigen in week 37. Ook dat scheelt een donderdag inkorving voor de jonge duiven.

Voorstel midfond en dagfond op donderdag inkorven
Op de ledenraad is het concept vliegprogramma van de commissie die ook de nieuwe werkgebieden heeft geadviseerd op een meerderheid al aangenomen. Twee afdelingen konden alleen het inkorven van midfond en dagfond op één avond organisatorisch niet geregeld krijgen. Het NPO bestuur heeft toegezegd hier met de afdelingen 5&9 in gesprek te gaan.

In onze afdelingen heeft dit inkorven van midfond en dagfond op één dag nog steeds veel draagvlak. Het zorgt voor minder belasting van de leden. Het zou de deelname op de dagfond positief kunnen beïnvloeden en het werkt ook kostenbesparend.
 
We wilden eigenlijk voor de komende Ledenraad dit voorstel nogmaals agenderen. We hebben alleen nog steeds geen terugkoppeling gehad van het overleg met de NPO en de beide afdelingen. We wachten nu eerst deze ronde met de uitvraag aan alle afdelingen af. We hopen dat we in 2025 wel kunnen gaan werken met deze mogelijkheid. Mocht het niet lukken dan zullen we voor de voorjaars Ledenraad alsnog het voorstel agenderen. Onze leden vragen dit van ons.
………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Voorstel afdelingen 10 en 11 voor de Ledenraad van 23 november 2024 n.a.v. het vooraf afgelasten van de eerste dagfondvlucht 2024

Voorstel Ledenraad:
Als er een situatie ontstaat, waarin om andere redenen dan het toepassen van het Hitteprotocol, het discutabel kan zijn om duiven in te korven, in een overleg van NPO bestuur met de afdelingsvoorzitters te besluiten wat te doen.

Toelichting:
Op 30 mei 2024, de inkorfdag van de eerste dagfondvlucht, werd door het NPO bestuur het besluit genomen om de vlucht vooraf af te lassen op advies van het IWB. Het IWB bracht het advies uit vanwege verwachte slechte weersomstandigheden in het weekend, terwijl er geen sprake was van het toepassen van het Hitteprotocol.

Als besturen van afdelingen 10 en 11 hebben we contact opgenomen met het NPO bestuur om onze afkeuring van het besluit tot afgelasten aan te geven. Door de afgelasting vooraf is de afdeling en haar liefhebbers de kans ontnomen om een wedvlucht te kunnen vervliegen; eventueel vanaf een andere losplaats en/of op zondag of maandag. En bij het onverhoopt niet kunnen lossen, worden de duiven teruggebracht. Uiteraard geldt bij een eventuele lossing dat er fiat nodig is van het IWB.

Verder blijkt, dat de gehanteerde handelswijze onvoldoende reglementair onderbouwd is.

  • In het Protocol Lossingen wordt namelijk niet aangegeven, dat het IWB voor inkorving een Code Rood kan en mag geven, zoals gedaan is op 30 mei 2024.

In Protocol Lossingen staat onder het kopje “Taakomschrijving Instituut Wedvlucht Begeleiding (IWB)”, dat “Het IWB kan en mag Code Rood op basis van de Risico Tabel Lossingen uitroepen voor lossingen. In geval van Code Rood mag er niet gelost worden.” In de daarop volgende tekst met betrekking tot werkwijze en stappenplan lossingen gaat het louter over de situatie dat de duiven op de losplaats staan.

  • Er was ook geen sprake van het toepassen van het Hitteprotocol, waarbinnen een dagfondvlucht bij voorbaat af kan worden gelast als er sprake is van een vluchtdag met een maximumtemperatuur in het vlieggebied van 35 graden Celsius of hoger.

Als afdelingen kwamen we op 30 mei dan ook onterecht voor een voldongen feit te staan, dat de duiven niet mochten worden ingekorfd. We menen dat dit geen recht doet aan de afdelingen en aan de wijze waarop de NPO is georganiseerd. We menen dan ook, dat als er een situatie ontstaat, waarin om andere redenen dan het toepassen van het Hitteprotocol, het discutabel kan zijn om duiven in te korven, er een andere handelswijze bij hoort. We denken daarbij aan een overleg van NPO bestuur met de afdelingsvoorzitters om te besluiten wat te doen.

Met vriendelijke groet,

De besturen van de Afdelingen 10&11

Schrijf je nu in op de nieuwsbrief

Ontvang de eerstvolgende events, de uitslagen, uitgelichte forum berichten en nieuws.